Kilépni a komfortzónából

| 30. ápr. 2019

Az egyre nehezebben megtalálható és egyre drágább munkaerő hiányára az egyik megoldás a manuális folyamatok automatizálása lehet. Előrelépni azonban csak szemléletváltással lehet.




A legtöbb cégvezető már kénytelen volt szembesülni azzal, hogy egyre nehezebben talál munkaerőt, és nemcsak feltétlenül az informatikai állásokba, hanem az egyéb munkakörökbe is. Ezért aztán a mind több munkát sokszor egyre kevesebb embernek kell elvégezni, így felszínre kerülnek olyan problémák is, amelyeket korábban elfedett a bőségesen rendelkezésre álló emberi munkaerő.

Még a legnagyobb, legjobban szervezett vállalatoknál is számtalan olyan folyamatot találhatunk, amelyeket nem kontrolláltak, nem automatizáltak, mondja Székely Dániel, a Konica Minolta Magyarország ügyvezető igazgatója. Manapság azonban egyre kevésbé engedhető meg, hogy az értékes munkaerő manuális adminisztrációs munkát végezzen.
 

Szakíts időt a változtatásra!

A megoldás elvileg kézenfekvő: az automatizáció, vagy másképpen digitalizáció. Ezzel kapcsolatban azonban sokan tévedésben vannak. Székely Dániel szerint az egyik tévképzet, amit ki kell törölni a fejekből, hogy léteznek olyan instant megoldások, amelyek egy csapásra választ adnak a problémákra.

szakits_idot_a_valtozasra
workplace_hub_idezet_melle
quotation marks

Nincs olyan, hogy ezt vagy azt megcsináltuk, és most már minden a helyére került. A környezet folyton változik, nem leszünk soha készen a változtatásokkal. Ezért szerintem a folyamatos fejlesztés, az innovatív szemlélet a leglényegesebb. Bármennyire is nehéz, de ki kell lépni a napi rutinból, és a munkaidő 10-15 százalékát a folyamatok, a munkamenet fejlesztésére kell fordítani. Legyen meg ez a szemlélet az első számú vezetőnél, és követelje meg a funkcionális vezetőktől is. Ma már ugyanis alapvetően nem az IT hozza a digitalizációs megoldást, hanem az adott terület, folyamat felelőse

vázolja az előrelépés egyik lehetséges

útját az ügyvezető igazgató.

A régióban, sőt egész Európában azonban még bőven van tennivaló a digitalizáció kapcsán. A cég nemrégiben rendezett Digital Workplace konferenciáján elhangzott, hogy a PwC felmérése szerint míg Ázsiában 20 százalékra tehető a „digitális bajnokok” aránya – ide azok a cégek tartoznak, amelyek már alkalmazzák a mesterséges intelligenciát, a blokkláncot vagy éppen a robotikát –, addig Európában a vállalkozások alig öt százaléka tartozik ebbe a csoportba.

Az is kiderült a PwC kutatásából, hogy régiónk vállalatai nem fordítanak elegendő energiát munkatársaik képzésére, így azok nem tudnak lépést tartani a legújabb trendekkel.
 

Dobozba zárt segítség

A Digital Workplace konferencián debütált Magyarországon a Konica Minolta kkv-knak szánt megoldása, a Workplace Hub. A havi díjért hozzáférhető eszköz egy integrált hardver-, szoftver- és szolgáltatáscsomag, amely egy kkv informatikai infrastrukturális gondjainak nagy részét meg tudja oldani. Tartalmaz szervert, a felhőben bővíthető tárhelyet, tűzfal gondoskodik a biztonságról, és nem utolsósorban multifunkciós nyomtatót is építettek bele.

dwk

Beépített szoftverei révén megoldja a levelezést, az együttműködést, a folyamatok támogatását, de gyakorlatilag bármilyen vállalati szoftver telepíthető rá. Kezeléséről egy külön fejlesztett platform gondoskodik, így a funkciók – például a jogosultságok kiosztása – egy okostelefon egyszerűségével menedzselhetők. A későbbiekben letölthető alkalmazások is elérhetőek lesznek a Workplace Hub platformjához.

 

Workplace Hub - a platform ami összeköt

IT infrastuktúra, menedzselt IT szolgáltatások

Folyamatok átértékelői

Nem csodaszer, de bizonyos problémákra jó választ adhat a cég Magyarországon február elején bemutatott terméke, a Workplace Hub. (Az eszközről és a hozzá kapcsolódó szolgáltatásokról lásd keretes írásunkat.) A megoldás hozzásegíti a Konica Minoltát ahhoz a stratégiai céljához, hogy egyre inkább általános informatikai tanácsadóként és megoldásszállítóként pozicionálja magát a piacon.

dwk

„Természetesen korábban is kínáltunk a nyomtatáshoz kapcsolódó szolgáltatásokat. A kérdés, amit az ügyfeleknek fel kell tennünk viszont már nem úgy hangzik, hogy mennyit nyomtatnak egy hónapban, hanem hogy miért nyomtatnak. Ki kell-e nyomtatni egyáltalán azt a dokumentumot? A teljes üzleti folyamatnak korábban csak azzal a kis szeletével foglalkoztunk, amikor az elektronikus jelekből papíralapú dokumentum lett, illetve amikor a papírt digitalizálták. De mi már eggyel hátrább léptünk és a teljes folyamatot vesszük szemügyre. Ennek révén pedig már képessé válunk arra, hogy a folyamatok egészének újragondolásával kapcsolatos tanácsokat adjunk egy cégnek” – részletezte az új lehetőségek feltárását Székely Dániel.


Hozzátette még, hogy a Konica Minolta továbbra sem akar belefolyni egy-egy cégnél a fő értékteremtő folyamatokba, amelyeket alapvetően az ERP-rendszerek fednek le. Ugyanakkor a legtöbb vállalatnál számos olyan automatizálási probléma van, amely a nagy szoftvergyártók vagy megoldásszállítók horizontjáig nem emelkedik fel. „Folyamattámogató megoldásokat kínálunk, ahol az elektronikus és papíralapú információk integrációjával elősegítjük partnereink működési hatékonyságának javítását” – fogalmazza meg a célterületet az ügyvezető igazgató.

 

A jövő munkahelye

No de mi történik, ha sikeres lesz a digitalizáció, hogyan fog kinézni a jövő digitális munkahelye? Székely Dániel szerint a kulcs az ember és a gép közötti zökkenőmentes interakció lesz. Számtalan manuális munkafolyamatot váltanak ki a szoftveres és hardveres robotok, megszabadítva az embert az unalmas, lélekölő munkáktól.

aboutus

Óriási lépés lehet majd, ha könnyen átjárható lesz a gépi és az emberi tudás, ha a mesterséges intelligencia már proaktívan igyekszik megkönnyíteni és egyszerűsíteni a céges folyamatokat.

Ebben a környezetben az embernek készen kell állnia, hogy folyamatosan reagálni tudjon a változásokra. A tanult tudás és a memóriaalapú készségek veszítenek fontosságukból, előtérbe kerül viszont a kreatív gondolkodás, vagy a szociális és érzelmi kérdések – ezekben ugyanis a gépek nem lesznek jobbak az embernél.